Mi az a konverziós arány?
A konverziós arány (CTR) azt jelenti,
hogy a weboldal látogatóinak hány százaléka konvertált,
magyarán hányan végezték el az általad kívánt műveletet. Ez
lehet a hírlevélre való feliratkozástól a vásárlásig szinte
bármi, amit meghatároztál.
Számtalan
weboldal szembesül azzal, hogy magas látogatottság mellett sem
végeznek a felhasználók műveleteket az oldalon. Számos bevett
gyakorlat létezik, melyek segítségével növelheted a weboldaladon
elvégzett konverziók számát, ezekből mutatunk be cikkünkben
12-t, melyeket felhasználva megnövelheted weboldalad hatékonyságát.
1. Használj több lépcsőt, egy helyett
Ahelyett, hogy a látogatóidnak minden
szükséges információt egy űrlapon vagy egy aloldalon kell
megadnia, bontsd szét a folyamatot több, kisebb részre. Például
ha 10 adatot kell megadniuk a regisztráció során, a folyamat oszd
ketté, és 2 darab űrlapot használj melyeken 5 -5 adat megadása
szükséges a regisztráció befejezéséhez.
Amikor egyszerre kevés adatot kérsz a
felhasználóktól, azt nagyobb valószínűséggel adják meg, ezt
nevezik „mikro” elkötelezettségnek. Amennyiben ezután még egy
lépésben meg kell adniuk néhány információt, kénytelenek
lesznek befejezni a folyamatot, hogy ne veszítsék el az eddig
befektetett idejüket.
2. Használj hőtérképet
A hőtérképes elemzés, az egér
mozgás követés és a kattintási térkép megmutatják, hogy a
weboldalad mely részei ragadják meg a látogatóid figyelmét.
Használatával egyértelműen kiderül, hogy melyik cselekvésre
ösztönzés (CTA) a leghatékonyabb.
Segítségével akár az oldalad
elrendezését is módosíthatod, hogy a cselevésre ösztönzés a
legoptimálisabban legyen elhelyezve, hogy minél több konverziót
érhess el.
3. Különböző érkeztető oldalak használata
Ahelyett, hogy a különböző
forrásokból érkező látogatóidat ugyanarra az érkeztető
oldalra (landing page) irányítanád, érdemes személyre szabott
aloldalakat létrehoznod.
Ez elsősorban akkor hasznos, amikor
szolgáltatásaidat hirdeted, például a közösségi médiában. A
hirdetések akkor hatékonyak, ha a különböző célcsoportoknak
más és más kreatív jelenik meg. Bevett gyakorlat, hogy a
különböző hirdetésekből származó forgalmat, személyre
szabott landing oldalakra irányítod. Ezáltal megnő az oldalad
felhasználói élménye (UX), ami több konverziót is eredményez!
4. Használj sürgető elemeket
A felhasználók többsége nem
szeretne lemaradni egy számára kedvező ajánlatról. Amennyiben
határidőt, vagy mennyiségi korlátot határozol meg egy
ajánlatodra, növelni tudod a konverziók számát.
Például egy visszaszámláló
elhelyezése a landing oldalon egyszerű de hatékony módja annak,
hogy jelezd a látogatóid felé, hogy az ajánlat korlátozott ideig
áll rendelkezésre, ezért megéri nekik azonnal cselekedniük.
5. Közvetíts bizalmat
Egyre több felhasználó szkeptikus az
adatainak, például az email címe, és vásárláskor a bankkártya
számának megadása során.
Egyértelműen jelezd feléjük, hogy
megfelelően kezeled az adataikat, és milyen lépéseket teszel azok
biztonságos tárolására. Amennyiben kártyával is lehet fizetni
az oldaladon, használj mindenki által ismert fizetési
szolgáltatót. Ezek általában jól ismert bankok, vagy például a
PayPal.
6. Csökkentsd a zavaró elemek számát
Az érkeztető oldaladnak egy dologra
kell összpontosítania, hogy a látogatóid végezzék el a kívánt
konverziót. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy el kell távolítanod
az adott oldalról minden elemet, melyekkel elterelheted a látogatók
figyelmét. Ilyenek például a navigációs elemek, az oldalhoz
közvetlenül nem kapcsolódó hivatkozások és a túlzott tartalom
is.
Ezek nélkül az egyetlen cselekvés
amit a felhasználó végre tud hajtani, az a konverzió.
7. Az összhatásra fókuszálj
Amennyiben nem konvertál megfelelően
a weboldalad, ne a cselekvésre ösztönző elem (CTA) színének
megváltoztatása legyen az első lépésed. Koncentrálj a
weboldalad összképére, és növeld a felhasználói élményt
(UX), a használhatóságot és vizsgáld felül, hogy megfelelően
kommunikálsz – e a célcsoportodnak, vagy esetleg új célcsoportok
kell –e keresned, mert a számukra hatékonyabban tudsz
kommunikálni.
8. Optimalizáld (csökkentsd) az oldalad betöltési sebességét
A látogatók több mint fele azonnal
elhagyja azt az oldalt, ami több mint 3 másodperc alatt töltődik
be. Ez amiatt van, hogy az internetezők több mint fele már
mobileszközöket használ a böngészéshez.
Ráadásul ha egy felhasználó úgy
dönt hogy még azelőtt elhagyja a weboldaladat, hogy az még
teljesen betöltődött volna; akkor a weboldaladon elvégzett
konverzió optimalizálás nem ér semmit, mert azt nem is látja a
felhasználó.
A betöltési sebesség
optimalizálásának számos módja van, néhány a teljesség igénye
nélkül:
- Megfelelő minőségű tárhely választása
- Képek optimalizálása
- Gyorsítótár (Cache) használata
- Tartalomszolgáltató hálózat használata (CDN)
9. Képek és videók használata
A képek és videók nagymértékben
tudják befolyásolni egy weboldal konverziós arányát. Ez igaz
mind pozítív, mind negatív értelemben is. Egy oda nem illő
multimédiás elem összezavarja és elvonja a látogatók figyelmét,
ezért csökkenti a konverziós arányt. Másrészről egy kiváló
minőségű, az oldalhoz szorosan kapcsolódó kép segíthet a
konverziós arány növelésében. Ez különösen előnyös egy
termékoldalon, hiszen a felhasználók az ott található kép
alapján döntik el, hogy megvásárolják-e az adott terméket, vagy
sem.
Ráadásul felmérések igazolják,
hogy a videók használata akár a duplájára is növelheti a
konverziós arányt, ezért érdemes például termék videók
elkészítésén és közzétételén elgondolkozni.
10. Reszponzívitás
Most 2018-ban már mindenki, aki
weboldal tervezéssel és fejlesztéssel foglalkozik tudja milyen
fontosaz eszköz független megjelenés vagyis a reszponzív technika
alkalmazása és már kizárólag csak ilyen weboldalak készülnek.
De mikor kicsit alaposabban megnézzük a weboldalakat mobilon, akkor
az esetek nagy részében kiderülnek olyan kisebb-nagyobb hibák,
amelyek azt mutatják, hogy a fejlesztők mégsem fektettek elég
nagy figyelmet a tökéletes eszköz független felület
kialakításába. A mobil menü nem működik tökéletesen, bizonyos
elemek kilógnak az oldalról, a képek rosszul méreteződnek, a
táblázatok kilógnak az oldalról, a betűméret sok helyen
olvashatatlanul kicsi és még sorolhatnám. Ezek az apró, de zavaró
elemek összességében azt eredményezik, hogy a látogató
elkattint az oldalról, meghiúsul a konverzió. Ha tehát javítani
szeretnéd a konverziós arányos, az egyik legfontosabb, hogy az
oldal mobilon és tableten is hibátlanul működjön.
11. A cselekvésre ösztönzés (CTA) egyértelmű legyen
A cselekvésre ösztönzésnek (CTA)
mindig egyértelműnek és konkrétnek kell lennie, soha ne használj
általános kifejezéseket, mint például az „Előfizetés”
gomb.
Hatékonyabb, ha egy rövid mondatot
használsz, ami félreérthetetlen. Például: „Előfizetek a havi
szolgáltatásra”
12. Folyamatos tesztelés – A/B tesztek
Ahhoz, hogy kiderüljön, hogy az
előzőekben felsorolt változtatások közül melyik hatékony és
melyik nem, folyamatosan tesztelned kell a hatékonyságukat.
Nincs arra vonatkozó garancia, hogy
egy változtatás hatékony is lesz. Soha ne felejtsük el, hogy
amikor a felhasználók viselkedését akarjuk előre „kitalálni”,
magunk is csak egyek vagyunk a felhasználók közül! Bármi is
legyen a teszt eredménye, használjuk fel a megszerzett
tapasztalatot a jövőbeli tesztek alatt.
Miután befejeződött egy teszt, a
kapott eredményeket ki kell elemezned. Az eredményekből kiderül,
hogy a különböző változatokra hogyan reagáltak a felhasználók
és hogy a különböző változatok hatékonyságában van-e
egyáltalán szignifikáns különbség.
Összefoglalás
A konverziós ráta (CTR) növelése
minden weboldal tulajdonos elsődleges célja. A cikkben bemutatott
tippek segítségével növelni tudod a konverziók számát, ezáltal
a konverziós arányt is a weboldaladon. Arra pedig mindig fordíts
kellő időt, hogy a változtatásokat le is teszteld, hogy pontosan
kiderüljön melyik hatékony és melyik nem az.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése